G A N
Under sin tid i Paris i 1920-25 kom GAN, genom Svenska Baletten, i kontakt med det dåtida avantgardet inom dans och musik. Han såg bland annat nypremiären av Igor Stravinskys epokgörande balett Våroffer på Théâtre des Champs Elysées. GAN var hänförd. Nu följde skissande på kostym och dekor till flera balettprojekt. Bara ett av dem, Krelantems och Eldeling, med musik av Moses Pergament, skulle bli verklighet. Verket uruppfördes på Kungliga Operan i Stockholm 1928.
Work in progress
Nittio år senare återknyter vi förbindelsen mellan GAN och danskonsten i ett verk inspirerat av GAN:s bildvärld och mötet med framtiden. Nedan kan du se en trailer från två inledande workshops med musiker och dansare som filmades i Göteborg och Kalmar 2018. Här undersöker koreografen Ingrid Rosborg och dansaren Camille Marchadour temat.
GAN och Svenska Baletten verkade i en övergångstid. I arbetet med musiken har jag inspirerats av stilblandningen i GAN:s konstnärskap och Svenska Balettens repertoar. Musiken rör sig från det berättande till det abstrakt och arkaiskt avskalade.
Helge Ax:on Johnsons stiftelse
GAN. Utdrag från förberedande workshops på Kalmar teater och Artisten i Göteborg 2018.
Koreografi och dans: Ingrid Rosborg och Camille Marchadour
Musiker: Carl Marttala, oboe, Jonas Olsson, piano, Daniel Berg
och Fredrik Duvling, percusssion.
Scenbild och ljusdesign: Bengt Gomér
Film: Kåre Persson
MEDVERKANDE
Koreografi och dans
Ingrid Rosborg
Camille Marchadour
Scenografi och dramaturgi
Bengt Gomér
Film och animation
Kåre Persson
Fredrik Andersson
Petter Feltenstedt (projektioner)
Musiker
Ann Elkjär Flöjt
Carl Marttala Oboe
Jonas Olsson Piano, cembalo, celesta
Rhythm Art Duo Slagverk
Daniel Berg
Fredrik Duvling
My Hellgren Cello
Adrian Eriksson Kontrabas